Cel mai important eveniment economic al anului trecut din Craiova a fost lansarea producţiei Ford. Ceea ce părea doar o lovitură de imagine s-a dovedit a fi începutul unei poveşti frumoase. Cu sinceritate, trebuie să spun că noi avem rolul secund în această poveste, investitorii fiind, până în prezent, cei care au mişcat lucrurile din loc. Sosiţi pe un tărâm în care nimic nu mai pare că funcţionează, cu marile platforme industriale încremenite în stadiul de până în 1990 şi cu falimentul drept singura variantă de viitor, americanii s-au mişcat în direcţia pe care au menţionat-o în contract. Combinatul Chimic va sucomba, Electroputere a devenit important doar din punct de vedere imobiliar, în timp ce fabrica de avioane produce doar privatizări eşuate. Nici restul unităţilor mari nu stau mai bine.
De-a lungul celor 20 de ani, că tot n-am scăpat de bilanţul cu pricina, aproape toţi potenţialii investitori au fost respinşi de cârdăşia satrapilor locali. Cine n-a cotizat suficient sau cine n-a intrat în combinaţie cu ei, variantă în care veneticul era tras pe sfoară şi alungat din Craiova, nici vorbă să fie lăsat să bage bani în moştenirea economică din perioada ceauşistă. Poate că, date fiind implicaţiile mondiale ale falimentului Daewoo, investiţia Ford nu a avut soarta celorlalte încercări din trecut. Repet, în ciuda muşchilor umflaţi ai politicienilor (în peisaj a apărut chiar şi Mişu Voicu, unul care a avut o contribuţie egală cu aceea a maidanezilor la atragerea turiştilor în Bănie), lucrurile au mers bine datorită partenerilor. Ba chiar pot spune că noi nu am făcut decât să punem piedici. Nu neapărat din răutate, cât din cauza prostiei tradiţionale!
Reluând o mai veche propunere a sa, consilierul craiovean Lucian Mincu încearcă să-şi determine colegii să voteze un proiect de hotărâre de Consiliu Local prin care o parte a străzii Caracal să primească noua denumire de Henry Ford (1863 - 1947). Este un gest de curtoazie, firav în raport cu importanţa investiţiei Ford. Sigur, se vor găsi mulţi să cârcotească în legătură cu facilităţile, preţul de achiziţie al acţiunilor Daewoo sau cu garanţiile oferite de statul român. Numai că rebotezarea unei porţiuni din strada Caracal nu compensează nici pe departe abandonarea proiectului drumului expres, necesar ,transportării viitoarelor autoturisme produse la fabrica din Bănie, şi promisiunea vagă că, în viitor, se va construi o autostradă Craiova - Bucureşti!
Vă invit să daţi un pronostic privind dare în folosinţă a primului kilometru din autostrada promisă de ministrul Berceanu. Am făcut acest exerciţiu de imaginaţie şi mi-am dat seama că n-am motive să fiu optimist. Cine ştie, poate că va deveni Dunărea o rută de transport pentru producţia Ford. Dar aceasta este deja o altă poveste... Una foarte urâtă, cu un singur beneficiar, iar acesta nu va fi statul, ci “mogulul bun”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu