luni, 2 august 2010

O grădină mult prea încăpătoare

Nu-mi amintesc un alt caz în care o campanie de rebranding să eşueze la câteva ore de la lansare. “Explore the Carpathian garden” va intra în istoria marilor fâsâieli pentru care s-au plătit sume astronomice. Trec peste iritarea pe care o provoacă orice gest public al ministrului Elena Udrea, care parcă face orice pentru a stârni un nou scandal, oprindu-mă la câteva greşeli evidente pe care le-au făcut cei tocmiţi să creeze brandul.

În primul rând, combinaţia culorilor verde, albastru şi portocaliu este ilogică. Simbolul naţional nu poate fi reprezentat decât de o combinaţie între roşu, galben şi albastru, culorile naţionale fiind obligatorii în orice situaţie similară. De ce nu au fost utilizate culorile tricolorului şi a fost aleasă un soi de pată verde, de parcă era o campanie de ecologizare sau un brand pentru detergent ? Oricine a cumpărat un suvenir a regăsit culorile naţionale măcar pe etichetă dacă nu cumva chiar în combinaţie pe acel obiect.

Un alt element care-ţi sare în ochi prin prostia celor care au conceput elementul grafic al campaniei este numele ţării, scris de parcă ar vrea să scoată în evidenţă locul de provenienţă al celei mai numeroase minorităţi pe care am trimis-o în lume să facă “turism” – ROMânia. De-a dreptul ridicolă această încercare de a fi originali cu orice preţ, sfârşind doar prin a adânci şi mai mult confuzia legată de utilizarea denumirii “rromi” existentă în multe ţări europene. Acum, după prostia girată de Elena Udrea, putem fi liniştiţi: toţi vor identifica România ca ţară a rromilor, proveniţi dintr-o mare grădină carpatină.

Nu în ultimul rând, alegerea frunzei ca simbol al unui brand turistic este cel puţin neinspirată. Fie că a fost preluat dintr-o bază de imagini grafice, fie că a fost creat de un grafician al firmei rezultatul este nefericit. Recunosc, nu am reuşit să-mi dau seama cărui fel de copac aparţine simbolul preferat de ministrul Udrea. Probabil este unul generic, un soi de metaforă pentru o grădină de vis… Numai că visul de relansare a turismului românesc devine un coşmar dacă s-a plecat de la un astfel de concept. De ce n-or fi apelat la celebra frunză de stejar (chiar dacă este simbolul unei bănci autohtone şi a echipei naţionale de rugby) sau chiar la un element grafic simbolizând bradul?

Greu de găsit explicaţii rezonabile pentru decizii în spatele cărora nu bănuim decât dispreţ pentru imaginea ţării, superficialitate şi multă prostie. Toate, într-o grădină în care încap atât de multe lucruri urâte. Mult prea încăpătoare…

Niciun comentariu: